شرح وظایف معاونت آموزشی وپژوهشی بیمارستان

بخش اول: ارتقا ساختار آموزشی بیمارستان ها
1-برنامه ریزی درجهت ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش بیمارستان
2-برنامه ریزی و نظارت برارتقای کیفیت فضاهای آموزشی موجود بیمارستان
3-پایش مستمرعوامل موثربرکیفیت آموزش و پژوهش
4-نظارت بر اجرای ا نجام برنامه ها و مقررات آموزشی دربخش های بالینی و درمانگاه ها
5-تلاش درجهت بهبود و ارتقای امکانات رفاهی هیأت عملی و دانشجویان در بالین (تجهیز پاویون ها اعم از اینترنت  on lineو امکانات رفاهی وپیگیری مشکلات مربوط به آن)
6-برنامه ریزی و نظارت براجرای اخلاق پزشکی وایمنی بیمار دربخش ها
7-نظارت بررعایت حقوق بیمار در فرایند های آموزشی وپژوهشی بیمارستان و تهیه گزارش فعالیت های آموزشی برای مراجع بالاتر
8-تدوین و اجرای برنامه عملیاتی در راستای تحقق اهداف آموزشی بیمارستان.
9-پایش و ارزشیابی عملکرد سیستم آموزشی ازطریق نظام مدون
11- مشارکت در استاندارد سازی برنامه های آموزشی باEDC
11-همکاری با مرکز مطالعات و توسعه آموزش در زمینه تجهیز و ارائه کلاس و سالن کنفرانس جهت برگزاری باز آموزی ها
12-فعالیت درجهت استاندارد سازی آموزش های بالینی براساس استانداردهای اعتباربخشی و ارزشیابی بیمارستان های آموزشی
13-همکاری با واحد بهبود کیفیت و اعتباربخشی مرکز
13-فعال نمودن کمیته آموزش پزشکی جهت رسیدگی به امور آموزشی مرکز
14-پیشبرد اهداف واحد توسعه تحقیقات بالینی
15-ارائه طرح های پژوهش درآموزش
16-توسعه واحد مهارتهای بالینی مرکز

بخش دوم: امور هیات علمی بالینی دربیمارستان ها
1-نظارت و پایش حضورکمی وکیفی و فعالیت اعضای هیات علمی بالینی دربخش های آموزشی (بررسی ساعات حضور و غیاب ومرخصی اعضای هیات علمی و ارسال کارکرد ماهانه اساتید به دانشکده)
2-نظارت برارائه گزارش کار و فعالیت آموزشی و درمانی اعضای هیئت علمی بالینی دربخش های مختلف
3-نظارت و تنظیم زمانبندی نحوه ی شرکت درکارگاه های آموزشی و پژوهشی
4-نظارت برنحوه شرکت درکنفرانس های علمی
5-نظارت برارزشیابی فعالیتهای بخشها و اعضای هیئت علمی بالین
6-همکاری وتعامل با اعضای هیات علمی دانشکدهها و فراگیران بالینی درجهت ارتقاء آموزش بالینی و بهبود کیفیت ارائه خدمات به بیماران.
7-فراهم نمودن زمینه های الزام جهت همکاری آموزشی-پژوهشی اعضای هیئت علمی،دانشجویان و پرسنل درمانی علاقه مند به حیطه های آموزشی و پژوهشی
8-نظرسنجی ازاعضای هیات علمی درمورد امکانات آموزشی و رفاهی مرکز و انجام اقدامات اصلاحی باتوجه به نتایج
نظرسنجی
9-تشویق اساتید به استفاده ازروش های نوین و مؤثرآموزشی(غیر مالی)

بخش سوم: تجهیزات آموزشی
1-مدیریت تسهیلات، فضا و امکانات، تجهیزات، منابع مالی و انسانی، آموزشی، پژوهشی (نظارت بر خرید وتوزیع امکانات وتجهیزات آموزشی بیمارستان و تجهیز پاویون ها)
2-نظارت و پایش برعملکرد کتابخانه و تامین شرایط مناسب جهت مطالعه فراگیران
3-تجهیزکتابخانه و نظارت برخرید کتاب های موردنیاز به صورت سالانه
4-نظارت برتنظیم برنامه های استفاده از فضای آموزشی (سالن کنفرانس وکلاسهای درس)
5-تجهیز واحد سمعی وبصری جهت به کارگیری ازروش ها وتکنولوژی های جدید وتهیه وسایل کمک آموزشی جهت سالن کنفرانس وکلاسهای درس

بخش چهارم: فراگیران (دستیاران، کارآموزان، کارورزان و دانشجویان پیراپزشکی)
1-طراحی برنامه مکتوب و مشخص برای آشنایی فراگیران در رده های مختلف با محیط آموزشی، اعضای هیات علمی، مدیریت بیمارستان ومقررات داخلی بیمارستان و الزامات وقوانین مرتبط کشوری، ایمنی، بهداشت، رعایت حقوق بیمار،نحوه ارتباطات درون و برون سازمانی، شرح وظایف واختیارات دانشجویان وپرسنل پرستاری.
2-حمایت وهمکاری درآموزش فراگیران دربخشهای اورژانس و پاراکلینیک
3-تدوین برنامه ها و فرایندهای آموزشی درعرصه درمانگاه و بخشهای بستری
4-کنترل و نظارت برمعرفی نامه های آموزشی و معرفی آموزش گیرندگان به بخش های آموزشی بیمارستانها
5-دریافت برنامه کارآموزی وکارورزی دانشجویان از گروه های مربوطه و هماهنگی در نحوه تقسیم آموزش گیرندگان براساس ظرفیت بخش های آموزشی بیمارستانها
6-نظارت بر برنامه ریزی کیفی آموزش در بخش های آموزشی به صورت تئوری و عملی
7-نظارت و هماهنگی برنحوه ارزشیابی دانشجویان
8-نظارت برداشتن اتیکت، لباس فرم واراستگی ظاهرمتناسب با محیط آموزشی
9-نظارت و تایید نمرات کارآموزی وکارورزی دانشجویان وتحویل به آموزش دانشکده
11-برنامه ریزی کنفرانسها با محوریت بیماری های شایع در هر بخش و اپیدمی بیماریها
11-برنامه ریزی جهت برگزاری ژورنال کالب ها و راندهای آموزشی و..... نظارت بر نحوه برگزاری
12-نظرسنجی ازفراگیران درمورد امکانات آموزشی و رفاهی مرکز وانجام اقدامات اصلاحی باتوجه به نتایج نظرسنجی

بخش پنجم: در رابطه با ارتباطات
1-تشکیل و اداره کمیته های آموزشی وپژوهشی بیمارستان(باحضورریاست بیمارستان، روسای بخش ها و مدیران مرتبط)
2-عضویت رسمی معاون آموزشی و پژوهشی بیمارستان در جلسات و کمیته های مرکز
3-ارتباط و هماهنگی باسایرقسمتهای بیمارستان ازقبیل دفتر پرستاری،آزمایشگاه و...
4-عقد قرارداد تفاهم همکاری با سایر مراکز و سازمانها در جهت بهبود روند آموزشی
5-همکاری با دانشکده های پرستاری مامایی، پیراپزشکی، بهداشت، تغذیه و...ومعرفی دانشجویان غیرپزشکی به واحد مربوطه و نظارت برآموزش آنها
6-تشکیل تیم مدیریت آموزشی بیمارستان و بررسی مشکلات آموزشی مرکز