واحد بهبود کیفیت و ایمنی بیمار
 
 
شرح وظایف واحد بهبود کیفیت بیمارستان :

واحد بهبود کیفیت با هدایت تیم مدریت اجرایی بیمارستان در راستای هماهنگی و یکپارچه سازی فعالیت های بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار مبتنی بر استانداردهای اعتباربخشی ، وظایف زیر را در بیمارستان عهده دار می باشد:

- بازنگری سالیانه برنامه استراتژیک و پایش پیشرفت اهداف بیمارستان
- تدوین و پایش برنامه عملیاتی جامع بیمارستان
- تدوین و پایش برنامه بهبود کیفیت فراگیر بیمارستان
- پایش مستمر برنامه های بهبود کیفیت واحدها و بخش های مختلف بیمارستان
- تدوین، پایش و تحلیل شاخص های بیمارستان
- تدوین و پایش فرآیندهای جاری بیمارستان
- بازنگری و پایش خط مشی ها و روشهای اجرایی بیمارستان
- اجرا و پایش برنامه ممیزی جامع بیمارستان
- ایجاد و پایش نظام گزارش دهی خطاهای پزشکی در بیمارستان
- هماهنگی برگزاری کمیته های بیمارستانی و رهگیری اجرای مصوبات
- اجرای نظام پایش و کنترل مستندات بیمارستان ( کتابچه های توجیهی بدو ورود کارکنان و بیماران، ایمنی و سلامت شغلی کارکنان، فرمولاری، فرم های پایش و تحلیل داده ها و ....)
- مشارکت در تدوین بودجه سالیانه مبتنی بر برنامه های عملیاتی و بهبود کیفیت بیمارستان

 شرح وظایف واحد ایمنی بیمار :
- مشارکت و همکاری در انطباق برنامه استراتژیک بیمارستان با اهداف ایمنی بیمار ( تعریف اهداف استراتژیک ، تعیین استراتژی ها و تدوین برنامه ها ) با تمرکز بر استانداردهای ایمنی بیمار سازمان بهداشت جهانی
- تدوین برنامه بازدیدهای مدیریتی و ایمنی بیمار
- برنامه ریزی در جهت اجرای استانداردهای اجباری، اساسی و پیشرفته ایمنی بیمار
- طراحی سازمان مورد نیاز ، برآورد نیروی انسانی و تدوین شرح وظایف دفتر ایمنی بیمار
- شناسایی شاخص های ایمنی بیمار ، تعیین داده های مورد نیاز ، بررسی و آنالیز اطلاعات بدست آمده ، تدوین و اجرای استراتژی ها و برنامه های بهبود بر اساس شاخص ها ، ارزیابی و پایش آنها
- طراحی سیستم گزارش دهی خطاها از قبیل رویدادهای غیره منتظره Sentinel Events ، نزدیک به وقوع Near Miss و خطاهای ناخواسته Adverse Events مشتمل بر ترسیم فرآیندها ، تدوین خط مشی و روش ها ، طراحی فرم ها و چک لیست ها با رویکرد تصحیح ، کاهش و حذف خطرات
- نظارت بر اجرای ممیزی استاندارهای ایمنی بیمار ، تجزیه و تحلیل نتایج ممیزی و انجام مداخلات اصلاحی
- مشارکت در تنظیم برنامه های آموزشی ایمنی بیماران ، بررسی محتوای آموزشی و تعیین گروه های هدف در جهت توانمند سازی کارکنان
- تدوین برنامه های ارتقاء سطح فرهنگ ایمنی در پرسنل منطبق با اعتقادات، باورها، ارزش ها، اصول و شیوه های رفتاری، تعریف هنجارها و ناهنجارها مبتنی بر ایمنی بیمار با رویکرد فرهنگ بدون سرزنش
- شناسایی تکنولوژی ها و فن آوری های نوین در جهت ارتقاء ایمنی بیمار
 
ساختار واحد بهبود کیفیت و ایمنی بیمار :

 
مسئول واحد بهبود کیفیت و ایمنی بیمار مرکز : سرکار خانم آسیه قاسم پور          
کارشناس بهبود کیفیت مرکز : سرکار خانم الهه قربانی                 
کارشناس حقوق گیرنده خدمت و دبیر کمیته اخلاق بالینی مرکز : سرکار خانم فاطمه رضازاده           
دبیر کمیته بحران و بلایا مرکز : جناب آقای امیرحسن بابایی                 
 
تلفن : 34424420-041

داخلی : 225