شرح وظایف دفاتر توسعه آموزش در دانشکده ها و بیمارستان ها
ماده 1: وظایف کلی و ارتباط سازمانی
- طراحی و تدوین ساختار سازمانی عملیاتی مورد نیاز برای تحقق شرح وظایف و پیشنهاد تعداد و مشخصات اعضای هیات علمی همکار و کارشناسان تمام وقت به معاون آموزشی دانشکده / بیمارستان
- تعریف و راه اندازی واحدهای عملیاتی مرتبط با شرح وظایف ( مانند آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو ، ارزشیابی و سایر )
- تدوین برنامه عملیاتی منطبق بر شرح وظایف مصوب و ارائه آن برای تصویب در شورای آموزشی دانشکده / بیمارستان به صورت سالانه
- تدوین شیوه نامه تعامل ، همکاری و ارتباطات دفتر با مرکز مهارت های بالینی دانشکده / بیمارستان در صورت وجود
- شرکت مسئول دفتر در جلسات شورای آموزشی دانشکده / بیمارستان با حق رای به عنوان عضو دائم
- شرکت مسئول دفتر در جلسات شورای پژوهشی دانشکده / بیمارستان ( به صورت ترجیحی )
- ارائه گزارش عملکرد به معاونت آموزشی دانشکده / بیمارستان به صورت دورهای
- ارائه گزارش عملکرد به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه به صورت دورهای
- اجرای اقدامات خارج از شرح وظایف در صورت تصویب در شورای دانشکده و عدم تداخل با شرح وظایف مصوب
ماده 2: وظایف اختصاصی در حیطه برنامه ریزی درسی
- همکاری با مرکز مطالعات در طراحی نظام مدیریت برنامه های درسی برای برنامه های در حال اجرا
- تدوین شیوه نامه های مدیریت برنامه ریزی درسی و پایش و نظارت بر اجرا
- همکاری برای ارتقای کیفیت آموزش های ارائه شده در کلیه عرصه های آموزش
- ارائه مشاوره و مشارکت در تدوین و بازنگری برنامه های درسی
- نظارت بر به کارگیری شیوه نامه های استفاده از روش های یادگیری فعال در عرصه های آموزشی مرتبط
ماده 3: وضایف اختصاصی در حیطه توانمندسازی
- همکاری با مرکز مطالعات برای طراحی شیوه نامه اجرای برنامه توانمند سازی آموزشی شامل نیازسنجی، برنامه ریزی و اجرای دوره برای رده های مختلف اعضای هیأت علمی و مدرسین غیر هیأت علمی
- همکاری با مرکز مطالعات برای اجرای برنامه های توانمندسازی آموزشی برای رده های مختلف اعضای هیأت علمی و مدرسین غیر هیأت علمی
- ارائه مشاوره های آموزشی به اعضای هیأت علمی
- انتشار رسانه های مرتبط با آموزش پزشکی
ماده 4: وظایف اختصاصی در حیطه سنجش و ارزیابی دانشجو
- تدوین و اجرای شیوه نامه اجرایی ارزیابی دانشجو
- مشاوره و مشارکت در طراحی ابزارهای ارزشیابی نوین مانند پورتفولیو و لاگ بوک
- همکاری با مرکز مطالعات در نظارت و ارائه بازخورد بر پیاده سازی شیوه نامه اجرایی ارزیابی دانشجو
ماده 5: وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی استاد
- اجرای نظام جامع ارزشیابی استاد
- نظارت و پیگیری تاثیر اجرای ارزشیابی استاد بر ارتقای عملکرد آموزشی
ماده 6: وظایف اختصاصی در حیطه ارزشیابی برنامه
- همکاری در طراحی نظام جامع ارزشیابی برنامه های آموزشی
- ارائه مشاوره در زمینه ارزشیابی برنامه های آموزشی ، چگونگی اجرا و نظارت بر اجرای آن
- همکاری و مشاوره در اجرای اعتبار بخشی ( برنامه ای ، موسسه ای و بیمارستانی )
ماده 7: وظایف اختصاصی در حیطه پژوهش در آموزش ، دانش پژوهی و طرح های نو آورانه آموزشی
- همکاری با مرکز مطالعات در تدوین شیوه نامه برای طرح های توسعه ای ، فعالیت های نوآورانه آموزشی، دانش پژوهی آموزشی و پژوهش در آموزش
- همکاری با مرکز مطالعات در بسترسازی برای شرکت اعضای هیأت علمی در جشنواره شهید مطهری دانشگاهی و کشوری
ماده 8: وظایف اختصاصی در حیطه آموزش های مبتنی بر جامعه و پاسخگو
- همکاری در استقرار و توسعه برنامه های آموزشی مبتنی بر جامعه و پاسخگو
- توانمندسازی اعضای هیأت علمی و دانشجویان در زمینه آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو
- همکاری با مرکز مطالعات در طراحی و اجرای نظام ارزشیابی و پایش آموزش های مبتنی بر جامعه و پاسخگو
ماده 9: وظایف اختصاصی در حیطه فعالیت های دانشجویی
- راه اندازی ، حمایت و نظارت بر کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشکده
- همکاری با مرکز مطالعات در توانمندسازی آموزشی اعضای کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشکده
- همکاری و تسهیل فعالیت های دفتر استعداد درخشان
این مجموعه شرح وظایف در دو بخش ، 18 ماده و یک تبصره در شهریورماه 1401 در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تدوین و تصویب شده و از زمان ابلاغ لازم الاجرا است.