ماموریت کتابخانه:
- تدوین بیانیه ماموریت گام بعدی در فرایند برنامهریزی اقدامات میباشد. ماموریت این واحد توضیح دهنده آن است که اعضای کتابخانه قصد انجام ارتقای پزوهشی و آموزشی بیمارستان ودر نتیجه ارتقاء مراقبت از بیماران را دارند.
- ماموریت کتابخانه قاطعتر و بیشتر از چشمانداز «اقدام-محور» است.
- ارتقای پژوهش و آموزش اعضاء
- توسعه منابع چاپی و الکترونیکی
- برنامهریزی مشترک، فعالیت همتراز با رسالت و ماموریت بیمارستان
- مشارکت کاربران و اعضاء در تهیه منابع کتابخانه
- به روز رسانی سایت کتابخانه
- بکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی به منظور ارائه خدمت هر چه بیشتر به مراجعه کنندگان
- ارائه برنامه عملیاتی در جهت نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی با توجه به ماموریت کتابخانه
- ارائه برنامه عملیاتی در جهت نیل با اهداف فرهنگی دانشکده با توجه به ماموریت کتابخانه
چشم انداز:
دستیابی به کتابخانه ای با فضای مناسب، افزایش ساعت کاری کتابخانه، توسعه منابع چاپی و الکترونیکی چشم انداز این کتابخانه می باشد.
کتابخانه بیمارستان در تلاش است با به کارگیری کتابداران بالینی ومتخصصین اطلاع رسانی پزشکی،استفاده از فناوری های نوین،تامین منابع اطلاعاتی چاپی والکترونیک به روز،تامین نیازهای اطلاعاتی کاربران ودسترسی آسان به اطلاعات مبتنی بر شواهد پزشکی در راستای ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار و سطح سلامت جامعه گام بردارد.
ذینفعان داخلی کتابخانه
پزشکان
پرستاران
بیماران بستری
همراه بیمار
مدیران و کارکنان بیمارستان
نقاط قوت:
- دارا بودن نیروی متخصص در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در اختیار داشتن نرم افزار جامع، یکپارچه و آنلاین کتابخانه
- دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی پزشکی در کتابخانه
- اداره مخرن کتابخانه به شکل سیستم قفسه باز
- وجود منابع تخصصی زنان
- وجود آئین نامه نحوه استفاده از خدمات کتابخانه
فرصت ها
- وجود بستر لازم جهت اعتلا و ارتقای فعالیتهای کتابخانه
- دیدگاه مثبت مدیران دانشگاه و حمایت آنان از کتابخانه جهت اعتلا و ارتقای آن
- وجود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برای ارتقای خدمات کتابخانه
- رشد علمی و متوازن دانش کتابداری و اطلاع رسانی همگام با انتظارات کاربران از خدمات کتابخانه ای
تهدیدها
- نامطلوب بودن سرانه مطالعه
- رشد شبکه های اجتماعی مجازی و صرف وقت کاربران در این شبکه ها
- پایین بودن سطح سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانه
- وجود تصویری نادرست و ناقص در سطوح مختلف مسئولین دانشگاه و بیمارستان از نقش و جایگاه کتابدا ر و کتابخانه
- شیوع و همه گیری ویروس کرونا و عوارض منفی ناشی از ان بر کتابخانه ها
محورهای برنامه استراتژیک کتابخانه
- مجموعه چاپی و دیجتیالی کتابخانه با توجه به رشته ها و تخصصهای موجود
- خدمات فنی کتابخانه
- بهره وری خدمات کتابخانه
- تجهیزات و ساختمان فیزیکی کتابخانه
- امانت و همکاری بین کتابخانهای (همکاری بین کتابخانه ای با کتابخانه مرکزی و کتابخانه سایر دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز)
- فناوری اطلاعات و ارتباطات
- خدمات الکترونیکی و میز مرجع دیجیتالی
- برنامه های آموزشی و توانمندسازی کاربران کتابخانه
تجزیه و تحلیل نیاز کاربران کتابخانه:
جامعه پژوهش شامل کلیهی مدیران گروه آموزشی اعضای کتابخانه ای بیمارستان می باشد. نتایج نشان می دهد که موضوعات تازه و کاربردی، موضوعات مبتنی بر آینده و موضوعات مرتبط با فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی برای انجام پژوهشهای مرتبط با تجزیه و تحلیل نیاز های کاربران دارای اولویت بیشتری هستند.که در برنامه راهبردی به طور منظم اطلاعات موردنیاز کاربران و ذینفعان را تشخیص، ارزیابی، تجزیه و تحلیل می کند، تا در نتیجه، منابع و خدمات مؤثری را متناسب با نیازهای آنان فراهم کند و کیفیت خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی توسعه پیدا کند.