لینک نوبت دهی اینترنتی طب20
،
حمایت از خانواده، جوانی و جمعیت
Toggle navigation
EN
معرفی بیمارستان
بیمارستان
درباره بیمارستان
صفحه دانشگاه
حوزه ریاست مرکز
مدیریت مرکز
اداره حراست مرکز
معاونت آموزشی،پژوهشی
دفتر پرستاری
بخش های درمانی
واحد بهبود کیفیت
پزشکان مرکز
نمودار سازمانی مرکز
برنامه ماهانه پزشکان مرکز
واحد توسعه تحقیقات بالینی
واحد توسعه آموزش
نشریه
رسیدگی به شکایت
صفحه اصلی
محتوای آموزشی
آموزش به بیمار
کمیته اخلاق پزشکی مرکز
میز خدمت
.سیستم مدیریت آموزشی( سما)
اتوماسیون اداری(office)
اتوماسیون اداری(didgah)
مجلات دانشگاه
سیستم مدیریت پژوهش(پژوهان )
سامانه رفاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
نوبت دهی اینترنتی(طب20)
نوبت دهی شیخ الرئیس تبریز
فیش حقوق کارمندان
سامانه نقل وانتقالات
آزمون ضمن خدمت
فرم اکانت اینترنتی
تغییر رمز
سامانه ثبت پیشنهادات وانتقادات وشکایات
رضایت مندی خدمات پرستاری
راهنمای مراجعین
ملاقات بیماران
بیمه و تعرفه ها
فلوچارت پذیرش بیماران
فلوچارت ترخیص بیماران
فلوچارت اعزام
فلوچارت پیشنهادات وانتقادات
فلوچارت پذیرش بیماران سرپایی
فلوچارت ترخیص بیماران با رضایت شخصی
شکایات و رضایت سنجی از ارباب رجوع
منشور حقوق بیمار
واحد بین الملل
EN
نشریه
جستجو
کادر اتاق عمل و
CSR
رئیس بخش اتاق عمل
:
آقای دکتر منصور رضائی
سرپرستار اتاق عمل
:
خانم فخری صلبیان
مسئول
CSR
:
خانم الف زاده
پرسنل
:
43 نفر
منشی:
1 نفر
اتاق
عمل
اتاق عمل به 4 منطقه مشخص تقسیم میشود
:
1.
منطقه حفاظت شده یا خارجی
:
-
منطقه ورودی بیماران،کارکنان،وسایل و ملزومات
2.
منطقه داخلی یا تمیز(دارای خط زرد)
:
-
بیماران،کارکنان،وسایل و ملزومات تحت کنترل قرار میگیرند
-
از لباس خاص اتاق عمل استفاده میشود
3.
منطقه استریل(دارای خط قرمز)
:
-
شامل اتاق عمل و اتاق استریل
4.
منطقه دفع یا کثیف
:
-
مواد زاید و ملحفه های کثیف در این منطقه قرار میگیرند
.
منطقه ای که تمامی افراد دست اندر كاراتاق عمل حق ورود به آنرا دارند
.
منطقه خط زرد
:
این قسمت شامل محدوده های زیر است
:
ـ بخش ورودی
Entrance
پذیرش یا قسمت انتقال بیماران
ـ رختکن خانمها و آقایان
ـ انبار اتاق عمل
ـ محل قراردهی وسایل کثیف و آلوده
ـ چند اتاق کار
منطقه خط قرمز
منطقه یا قسمتی که فقط گروه جراحی می تواند وارد شود
.
هيچکس حق ورود به این منطقه را ندارد مگر آنکه لباس کامل اتاق عمل را بر تن کند . ضابطه حاکم بر این منطقه اصل خط قرمز
(Red
Line
Policy)
است . کسانی که وارد این منطقه می شوند در اتاق عمل نقش مهم و مشخصی را بر عهده دارند . این قسمت معمولا" شامل قسمتهای زیر است
:
ـ اتاقهای عمل
ـ اتاق بیهوشی
ـ اتاق آماده سازی و شستشوی دستها ( اسکراب )
ـ انبار و محل نگهداری وسایل مورد نیاز اتاق عمل
معرفی اتاق عمل مرکز
ایستگاه پرستاری
:
مجهز به یک دستگاه کامپیوتر برای ثبت اعمال جراحی، ورود و خروج بیمار،داروها و لوازم مصرفی بیماران می باشد
.
دفاتر و فرم های مورد نیاز در ایستگاه پرستاری نگهداری میشوند
.
اتاق های عمل
اتاقهای 1و2 واقع در راهرو اتاق عمل مخصوص اعمال جراحی زنان و سزارین می باشد
.
اتاق های 3 و6 برای اعمال جراحی که نیاز به پوزیشن لیتاتومی دارند، استفاده می شود
.
اتاق 4 برای اعمال لاپاراسکوپی و
ENT
می باشد
.
اتاق 5 برای
اعمال جراحی عمومی و ارولوژی و زنان می باشد
.
تمامی اتاق ها مجهز به وسایل و دستگاه های بیهوشی از جمله ملنیتورینگ، ماشین بیهوشی، دستگاه ساکشن و....
و تجهیزات جراحی از جمله تخت عمل، دستگاه الکترو کوتر، دستگاه ساکشن و....
می باشند
.
انبار دارو و تجهیزات مصرفی ما بین اتاق های 1و2 واقع شده است و پرسنل برای تجهیز اتاق ها ابتدای هر شیفت کاری از آن استفاده می کنند
.
ریکاوری
:
در انتهای راهروی اصلی اتاق عمل قرار دارد که دارای هفت عدد برانکارد و سه عدد مانیتور
ثابت و دو عدد مانیتور پرتابل، پالس اکسی متر، ماشین بیهوشی و یک عدد ترالی دارو میباشد
.
محل اسکراب
:
بین هر دو اتاق یک سینک اسکراب جهت اسکراب قرار دارد که به هر دو اتاق ورودی دارد که شامل پمپ بتادین قهوه ای رقیق شده و پمپ مایع اسکراب دست بنیان الکلی و مایع دستشویی به همراه دستمال کاغذی میباشد
.
اتاق پزشکان
:
جهت نوشتن پرونده بیماران میباشد
.
اتاق کارکنان
:
مجهز به دو عدد کامپیوتر جهت ثبت کارهای کامپیوتری میباشد
.
انبار استریل فرعی
:
برای نگهداری وسایل لازم جهت جراحی طبق لیست روزانه به کار میرود
.
تی شویی
:
واقع در سالن،جهت گذاشتن تی های مجزا و شستشوی آنها می باشد. تی ها بعد از شستشو جهت خشک شدن آویزان می باشد. این محوطه دارای یک قفسه استیل برای نگهداری وسایل شستشو می باشد و به واسطه درب بزرگی از راهرو جدا شده است
.
خصوصيات
فيزيكی
مركز
استريل
بهترين
مكان
براي
قرارگيري
بخش
CSR
در
نزديكی
اتاق
عمل
است
تا
در
هنگام
حمل
وسايل
براي
استريل
كردن،
مشكلاتی
مانند
هدر
رفتن
وقت
و
انرژي
و
ايجاد
خسارت
به
دستگاه
ها
و
وسايل
پيش
نيامده
و
وسيله
مورد
نظر
به
موقع
به
اتاق
عمل
تحويل
داده
شود
.
محل
اقلام
كثيف
و
استريل
نشده
كاملا
باید
مجزا
و
مشخص
باشند
.
براي
اينكار
استفاده
از
تابلو
وبرچسب
الزامی
است
.
قسمت
تميز
و
كثيف
بخش
استريل
بايد
كاملا
از
هم
مجزا
باشند
و
رفت
و
آمد
به
آن
ها
كاملا
كنترل
شده
باشد
.
درب
ورودي
بخش
CSR
بايد
به
اندازه
اي
بزرگ
باشد که
عبور
و
خروج
ترالی
به
راحتی
امكان
پذير
باشد
.
در
ورودي
به
CSR
،
سياست
خط
قرمز
به
منظور
حفظ
حريم
قسمت
استريل
كاملا
مشخص
و
با
نصب
تابلو
رعايت
آن
الزامی
شود
و
هشدارهاي
لازم
ارائه
شود
.
در
ورودي
بخش
CSR
مكانی
به
عنوان
رختكن
جهت
تعويض
كفش
و
پوشيدن
گان
در
نظر
گرفته
شود
.
اين
مكان
نيز
بايد
با
توجه
به
حجم
فعاليت
CSR
،
فضاي
لازم
را
در
برگيرد
و
مكان
قرارگيري
كفش
و
دمپايی
)
تميز
/
كثيف
(
در
آن
تعبيه
شود
.
در
مركز
استريل
يك
درب
جهت
ورود
و
خروج
كاركنان
در
نظر
گرفته
شود
و
تردد
افراد
متفرقه
محدود
و
كاملا
كنترل
شود
.
تحويل
يا
تعويض
وسايل
نيز
از
طريق
پنجره
اي
كه
به
اين
كار
اختصاص
يافته
است
انجام
پذيرد
.
قسمت
نگهداري
وسايل
استريل
بايد
از
محوطه
CSR
جدا
باشد
.
وجود دو اتوکلاو در 300
لیتری نیاز کل بخشهای مرکز را به راحتی تامین میکند
.
5-مربوط به اتاق عمل مقررات5-
ساعات عمل
:
برای پزشکان مطابق با برنامه درخواستی روز عمل تعیین میشود که اعمال الکتیو طبق لیست عمل انجام می شود.در عین حال یک اتاق به اعمال اورژانسی
اختصاص داده می شود
.
برنامه ریزی
:
برنامه پرسنلی
بصورت یک ماهه توسط سرپرستار نوشته می شود. تقسیم وظایف بصورت روزانه برنامه ریزی و به هر اتاق یک تیم شامل یک نفر کادر هوشبری و دو نفر اتاق عمل اختصاص داده می شود
.
یونیفرم کارکنان
:
شامل روپوش و شلوار سبز یا آبی و مقنعه سبز یا سفید، جوراب سفید، کفش جلو بسته سفید یا سبز است
.
خارج از اتاق عمل( منطقه زرد) رختکن های پزشکان و پرسنل خانم قرار دارد که شامل سه اتاق و یک راهرو می باشد. این محوطه علاوه بر رختکن محل استراحت و غذاخوری پرسنل نیز میباشد
به واسطه یک راهرو و دو درب در طرفین، با اتاق عمل ارتباط دارد و رفت و آمد پرسنل از آنجا صورت می گیرد
.
در راهرو بیرونی اتاق عمل یک
اتاق که شامل سرویس بهداشتی، میز و صندلی،
سماور برقی،کمدهای لباس و.... به پزشکان و پرسنل آقا اختصاص داده شده است
.
در انتهای راهرو بیرونی واحد استریلیزاسیون قرار دارد که
شامل منطقه کثیف، تمیز و استریل است. در منطقه کثیف یک دستگاه ستشور، سینک شستشوی ابزار، کمپرسور هوای فشرده و لوازم مصرفی می باشد. میزهای کار، کمدهای ابزار، دو دستگاه اتوکلاو سازگر، دستگاه وی پک و... در منطقه تمیز قرار دارند. ابزار آلوده در منطقه کثیف شستشو و در منطقه تمیز بسته بندی و اتوکلاو می شوند
.
در انتهای
CSR
انبار استریل جهت نگهداری پکها و لوازم استریل می باشد. انبار استریل با دریچه ای با فضای اتاق عمل(ریکاوری) مرتبط شده است
.
جهت سهولت انجام امور برای هرگروه(هوشبری، اتاق عمل،
CSR)
یک نفر سرگروه انتخاب شده است
.
تحویل وسایل بخش بصورت حضوری(چهره به چهره) می باشد. قبل از ترک شیفت صبحکاری نیازهای عصرو شب برآورد،
تهیه
وجهت استفاده
در اتاق عمل
و
CSR
گذاشته می شود
.
در شیفت صبحکاری مسئولیت کلیه امور با سرپرستار و در شیفت های عصروشب مسئول شیفت تعیین میشود. کلیه موارد خاص و قابل پیگیری، جهت اطلاع و پیگیری های بعدی
باید در دفتر گزارش ثبت گردد
.
لیست اعمال جراحی
سزارین
کلیه اعمال جراحی زنان
کلیه اعمال جراحی
ENT
کلیه اعمال جراحی عمومی(مثل جراحی کیسه صفرا، آپاندیس، انواع کیست و...)
انواع جراحی های لاپاراسکوپی
انواع اعمال ارتوپدی
انواع اعمال نوروسرجری
انواع اعمال نفرولوژی